Naturliga ansiktsmasker.



Ja, det var vad vi gjorde idag. Tänkte jag skulle skirva recepten här, för det är mkt enkelt att göra. :)

Mask för torr hud som även skrubbar bort döda hudceller:
1 banan
5 msk havregryn
1 msk flytande honung
2 msk yoghurt
Blanda allt nogrannt.
Massera in på rengjord hud, låt verka i ca 15 min.

Rengörande ansiktsmask:
Mosad papaya.
5 msk papaya mos läggs direkt på ansiktet, låt verka 20 min.

Mask som renar huden från döda hudceller och pormaskar:
50g hunungsmelon
50g ananas
100 ml vatten
Havremjöl för konsistensen
Mosa eller mixa allt och låt stå 5 min innan användning. Låt verka i 20 min.

Mask som är fuktgivande och mjukgörande:
En halv mosad banan
15 ml pressad citron eller citron consentrat
15 ml flytande honung
15 ml grön lera
Pudra leran över citronsaften och låt den sjunka ca 1 min. Blanda i resten noga.
Låt verka i 20 min.

Mask som ger mild peelande effekt:
1-2 tomater
ca 10 ml flytande honung till 1dl tomatmix.
havremjöl för konsistensen
Låt verka ca 10-15 min.

Äggula - torr hy. Låt verka tills masken stelnat
Äggvita - fet hy, drar samman för stora porer. Låt verka tills masken stelnat.

Jag gjorde äggen. Ville dock inte tvätta av mig sminket så vi testade bara på händerna, men fy va det var äckligt.
Luktade fisk och kändes jätte obehagligt. Men handen blev lite mjuk efteråt. :)

Kommentarer

Tyck till här:

Vad heter du:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Har du blogg:

Vad har du på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0